ArcGIS Monitor – המדריך המלא לניטור חכם של מערכת ה-GIS הארגונית
ניהול מערכת GIS Enterprise הוא אתגר מורכב הכולל לרוב מספר רב של שרתים המתקשרים ביניהם. כדי להבטיח שהמערכת תתפקד בצורה אופטימלית, מנהל המערכת חייב לזהות עומסים, לאתר צווארי בקבוק ולהבין מגמות גידול לאורך זמן. בדיוק כאן נכנסת לתמונה ArcGIS Monitor.
ArcGIS Monitor היא תוכנה ייעודית מבית Esri שנועדה לנטר מערכות GIS הן ברמת התוכנות של Esri והן ברמת הסביבה (המחשבים, ביצועי הרשת וכדומה). במקרה של תקלה, הכלי מאפשר לנתח לעומק ולהבין מה היה הגורם לבעיה.
איך זה עובד? קונפיגורציה וטכנולוגיה
איסוף נתונים: מערכת ArcGIS Monitor מבוססת על שרת מרכזי השולח שאילתות לשרתים המנוטרים כל מספר דקות ואוסף מספר רב של פרמטרים. הנתונים המתקבלים נשמרים בבסיס נתונים מקומי (Postgres).
Monitor Agent: על כל מחשב מנוטר מותקן Monitor Agent, אלמנט תוכנה קטן המתשאל את המחשב עליו הוא מותקן ושולח את הנתונים לשרת המרכזי.
זיהוי אוטומטי: תוכנת ה-Agent בודקת את הפרמטרים של המחשב עצמו (זיכרון, CPU) ומזהה אוטומטית תוכנות Esri שמותקנות (Server, Portal וכו'( ומעבירה גם את הנתונים שלהם לשרת המוניטור המרכזי.

קהל היעד של המערכת כולל מנהלי GIS ארגוניים, מנהלי IT או משתמשי GIS מתקדמים.
המערכת מספקת ממשק אינטרנטי ((Web ידידותי, המאפשר להציג נתונים במספר תצוגות מוכנות מראש לצד אפשרות ליצירת תצוגות חדשות. בנוסף ניתן להגדיר התראות דוא"ל אוטומטיות לאירועים מוגדרים, למשל שליחת התראה למנהל IT ברגע שניצול הזיכרון חוצה את רף ה- 80% .
המידע נשמר בבסיס הנתונים ל 90 יום (ברירת המחדל). מה שמאפשר לכם להציג את הנתונים לכל חלון זמן לפי הצורך.
רוצים לראות את המערכת בפעולה?
לחצו כאן לצפייה בוובינר המוקלט שבו הדגמנו את היכולות החדשות של ArcGIS Monitor
ניהול מחזור חיי המערכת
חשוב להבין ששימוש ובקרה על מערכת ה GIS הוא פעולה מתמשכת ולא חד-פעמית. המערכת היא יישות דינאמית וחיה יש צורך לבדוק אותה לעיתים קרובות.
שירותים חדשים מפורסמים וצורכים משאבים כמו CPU נוסף, דיסק ומשאבי Server. משתמשים נוספים מצטרפים לפורטל. ואפליקציות חדשות נוצרות. בעקבות השינויים חייב להיות מעקב אחרי משאבי המערכת.
החוזקה המרכזית של ArcGIS Monitor היא היכולת לחקור מספר פרמטרים בנקודת זמן ספציפית, יכולת זאת חשובה להתחקות אחרי אירועי עבר כמו נפילות והאטות גם שמנהלי המערכת לא היו זמינים בזמן אמת.
ניתן, למשל, לענות על שאלות כגון האם כשה- CPU עלה הייתה גם צריכת זיכרון מוגברת? האם בזמן האטה היה שרות אחד שנקרא באופן חריג וכדומה. כל הפרמטרים של כל המערכות נשמרים במקום אחד וקל להציג אותם ביחד לאותו חלון הזמן.
התראות וספי עבודה (Thresholds)
ספי התראות
המערכת מגדירה מראש ספים לסוגים מסוימים של נתונים. ברירות המחדל טובות לרוב המערכות אבל לעיתים צריך לשנות אותן ידנית. לפרמטרים מסוימים לא מוגדר סף מראש.
בצילום למטה רואים שברירת המחדל של הסף ל connectivity (חיבוריות) הוא 100% כלומר כל חריגה מערך זה תעלה אירוע ברמת critical (כאמור ניתן לשלוח דואל במקרה זה).
הסף הקריטי לאחוז CPU הוא 90 וסף ההתראה הוא 75%
ניתן לראות שיש ניטורים שאין להם התראה מוגדרת מראש וניתן כמובן לשנות את ספי ברירת המחדל שהמערכת מגדירה מראש או להוסיף ספים לבדיקות שאין להם ברירת מחדל.
שימו לב שהמערכת מצפה לכמות מסוימת של דגימות (בדרך כלל 3) מעל הסף לפני שהיא יוצרת התראה (alert)

בגרף למטה ניתן לראות את מצב ה-CPU של מכונה מסוימת כאשר רואים שבזמן שהנתון מעל 75% יש צביעה בצהוב בגלל מעבר סף אזהרה ובאדום מעל 90% להתראה ברמה קריטית.

התראות (Alerts)
כל חקירה מהספים שהוגדרו מייצרת התראה מתאימה. גם התראות נשמרות בבסיס הנתונים וניתן לעקוב אחריהן.
ההתראות יכולות להיות במצב Pending שמראה שהן עדיין פתוחות, כלומר הבעיה לא נפתרה. למשל כאשר הדיסק מתמלא בדרך כלל ההתראה לא תעלם מעצמה אלא אם כן נקטנו בפעולה יזומה (ניקוי הדיסק). התראות אחרות לעיתים נעלמות מעצמן – ה-CPU עלה מעבר לסף מסוים אבל אחרי זמן מסוים ירד חזרה.
על כל התראה רשום אם היא קריטית או warning וכמובן הזמן שהיא הייתה פתוחה. יתכן שעליה של ה CPU מעל 75% שלוש פעמים ביום למשך 5 דקות תראה לנו כמשהו שחייב טיפול ויתכן שנחיה עם העומס הזה.

מה ניתן לנטר בפועל?
(שימו לב לצילום של מערכת חיה למטה)
- ברמת המכונה
- CPU
- זיכרון
- Disk
- תהליכים ספציפיים (arcSOC, ArcGIS Server)
- רבים נוספים
- ברמת ה ArcGIS Server
- זמן תגובה
- מספר בקשות משרות
- ורבים נוספים
- ברמת הפורטל
- מספר משתמשים
- מספר items
- קבוצות
- ברמת בסיס נתונים
- ניתן לשלוח שאילתות ספציפיות לבסיס הנתונים ולנטר את זמן הביצוע והערך המוחזר
- ברמת אפליקציות בפורטל
- מעקב אחרי שימוש (חדש וחלקי בגרסה הנוכחית)

לוחות בקרה (Dashboards) והתאמה אישית
המעקב השוטף על המערכת נעשה בעיקר באמצעות לוחות בקרה (Dashboard). עם המערכת מגיעים מספר Dashboards מוגדרים מראש. ניתן (ורצוי) לעדכן אותם ולהגדיר חדשים.
ניתן לנטר מכונות מסוימות בגרפים נפרדים (אם יש מספר משמעותי של מכונות או חלקוה בין יצור לבדיקות), ניתן לעקוב אחרי שירותים מסוימים, או להבין את התפתחות התוכן בפורטל. האלמנטים ב-Dashboard יכולים להיות גרף או תרשים עיגול (Pie) במקרים של נתונים שההשתנות שלהם לאורך זמן לא משמעותית.

קסטומזציה והתאמה
כאמור ניתן לקסטם את המוצר כדי לנטר ולהציג בצורה קלה את הנתונים (ללא קידוד). חשוב להבין שכל הנתונים נאספים בכל מקרה אבל בגלל כמות הנתונים הרבה, dashboard שיציג את הפרמטרים החשובים של המערכת מקל מאוד על הבנת התמונה הכללית. לאחר זיהוי בעיה ספציפית ניתן ורצוי לחפור במגוון הניטורים שנשמרו כדי למקד את הבעיה.
פתרון בעיות וקבלת החלטות
חשוב לזכור: ArcGIS Monitor איננו מתקן את הבעיות בעצמו – הוא מציג את הנתונים הדרושים לקבלת החלטה.
פתרון בעיה תלוי בדרך כלל במספר גורמים וחשוב להבין מהו צוואר הבקבוק. האם צריך להוסיף CPU? או אולי זיכרון הוא הבעיה? ואולי יש שפע משאבי מחשב ויש רק שרות מסוים שאיננו מקבל מספיק משאבים. כל אלו ניתן לעשות על ידי סקירת כל הנתונים על כל המשאבים של המערכת.
בנוסף ניתן לענות על שאלות כגון מה יקרה עם נוסיף עוד 20% משתמשים. האם יחסר לנו זיכרון? או משאב אחר? האם הדיסק שלנו מתמלא?
קישורים שימושיים
הגרסה האחרונה נכון לעכשיו היא 2025.1
תיעוד כללי: https://doc.arcgis.com/en/monitor/latest/get-started/windows/introduction-to-arcgis-monitor.htm
תיאור ממשק המשתמש: https://doc.arcgis.com/en/monitor/latest/get-started/windows/arcgis-monitor-user-interface.htm
פורום הקהילה והבלוגים של Esri: https://community.esri.com/t5/arcgis-monitor/ct-p/arcgis-monitor
לסיכום
כוחו של ArcGIS Monitor טמון באיסוף נתונים מתמשך ועקבי, והצגתם באופן פשוט וברור גם למשתמשים שאינם מומחי System.
לניטורים בתחומי החומרה, התקשורת, בסיס הנתונים ומערכת ההפעלה יש מקבילים שונים בתחומים אלו – אבל אלו תלויים באנשי System / DBA וגופים שאין לאנשי ה GIS שליטה עליהם. לעומתם, לניטורי ליבת מערכת ה GIS (כגון מספר קריאות לשרות וזמן תגובה) אין תחליף טוב יותר. איסוף ותצוגה פשוטה של מגוון נתונים מאפשר למשתמש להסיק בקלות מסקנות על מצב המערכת ולתחקר בעיות ביצועים שונות.
זקוקים לעזרה בהטמעת ArcGIS Monitor בארגון?
פנו אלינו עוד היום וצוות המומחים שלנו ישמח לעזור לכם להפוך את ניהול ה-GIS שלכם לפרואקטיבי.







