האתגרים בפיתוח PCB למחשוב לביש – ראיון עם חברת הסטארט-אפ Wearable Devices
חברת הסטארט-אפ החדשנית Wearable Devices הינה חברה קטנה, אפילו במונחים של חברות סטארט-אפ , צוות איכותי של עשרה אנשים. יחד עם זאת הם הגיעו להישגים שלא היו מביישים חברות גדולות בהרבה, כמו למשל שיתוף פעולה ייחודי עם חברת APPLE.
Wearable Devices, בתרגום לעברית – חומרה לבישה, מפתחת טכנולוגיית חישת אותות עצביים שמאפשרת להפוך את תנועות היד והאצבעות שלנו לאמצעי שליטה בממשקים השונים. החברה הצליחה לגייס השקעות ממספר משקיעים ובנוסף, נתמכת ע"י רשות החדשנות (לשעבר המדען הראשי), עובדה אשר מעבר למשאבים הפיננסים, מהווה הכרה בחדשנות הטכנולוגית של החברה.
מיכאל אסולין – VP Hardware & System Architect, מתראיין אצלנו ומספר על החברה ועל האתגרים העומדים בפני חברות סטארטאפ, על מוצר הדגל שלהם ה- Mudra Band והחיבור לחברת Apple, על ההחלטה להחליף את מערכת תכנון ה-PCB בחברה ולעבור לתוכנת Altium Designer ועל קמפיין גיוס ההמונים שלהם שמצליח גם בתקופת הקורונה.
אז מיכאל, מה זה בעצם ה- Mudra Band ?
Mudra Band היא למעשה רצועה חכמה ייעודית עבור שעון Apple watch אשר מאפשרת למשתמש לנווט ולשלוט בממשק השעון ביד אחת, זו אשר עונדת אותו, באמצעות מחוות אצבעות, ומבלי לגעת בשעון בכלל. ישנם סרטונים ברשת אשר יאפשרו בקלות להבין את הטכנולוגיה – לחצו כאן!
מהיכן הגיע הרעיון ?
הרעיון לשלוט בשעונים חכמים ליווה אותנו מההתחלה, כאשר השעונים החכמים רק התחילו לצאת לשוק ועוד לא היה ברור לאן הדבר הזה הולך. במקביל, ייעדנו את הטכנולוגיה לשליטה בממשקים חדשניים נוספים שרק התחילו להופיע כמו AR, VR. המשותף לכל ממשקי הדור החדש האלה הוא שאמצעי השליטה בהם הוא בעיה שאינה פתורה, ואנחנו מנסים להציג את הפתרון שלנו.
הצמיד שלכם הוא באמת מדהים. מה היעוד הכי שאפתני שחשבתם עבורו ?
תודה. יש לנו חלומות גדולים גם למוצר וגם לטכנולוגיה. מעבר לחזון של אמצעי שליטה אינטואיטיבי עבור ממשקי הדור הבא, תמיד היה ברקע גם את הנושא הרפואי, כלומר רתימת היכולות והנכסים הטכנולוגיים של החברה על מנת לעזור לאנשים עם מוגבלויות ומחלות נוירולוגיות שונות. כבר עשינו פיילוט מוצלח לעזרה לאדם שלוקה בניוון שרירים מסוג ALS, וזה נושא שבהחלט נרצה לקדם כאשר המשאבים שלנו יאפשרו זאת.
מי קהל היעד שלכם ומי המתחרים שלכם בשוק ?
לפני פיתוח ה-Mudra Band, קהל היעד העיקרי שלנו היה חברות טכנולוגיות שרצו להתנסות עם הטכנולוגיה שלנו כחלק מפיתוח מוצר שלהם. אנו סיפקנו להם ערכת פיתוח מלאה שמאפשרת אימוץ של הטכנולוגיה ובדיקה מעמיקה שלה. ה-Mudra Band הוא כניסה ראשונה שלנו לתחום האלקטרוניקה הצרכנית וזהו כבר מוצר שמיועד למשתמשי קצה, במקרה הזה משתמשי Apple Watch.
כשהתחלנו, המתחרה העיקרית הייתה חברת Thalmic Labs שהמוצר שלה, Myo, היה מוצר דומה לשלנו עם כמה הבדלים במיקום שבו חובשים אותו על היד ואופי השימוש. היום המתחרה העיקרית היא חברת Ctrl Labs שנקנתה לאחרונה ע"י פייסבוק בסכום שקרוב למיליארד דולר. הטכנולוגיה שלהם דומה לשלנו אך ה-Use Case שונה.
מה מייחד את Wearable Devices בתור חברת סטארטאפ ?
אנחנו חברה קטנה, אפילו במונחי חברות סטארט-אפ, רק עשרה אנשים כרגע. יחד עם זאת הגענו להישגים שלא היו מביישים חברות גדולות בהרבה. פיתחנו סנסורים אנלוגיים מאפס, דבר שמצריך ידע ספציפי וניסיון. פיתחנו אלגוריתמיקה מורכבת, מבוססת בינה מלאכותית ולמידה עמוקה, שלא מתבססת על תשתית של בעיות פתורות ומבוססות כמו בעולם הראיה הממוחשבת – פשוט כי אין כמעט עבודות בנושא ולכן היינו צריכים לפתח בעצמנו את התשתית.
מהם האתגרים המרכזיים שלכם כחברת סטארט-אפ ?
האתגרים של כל חברת סטרטאפ הם גדולים, גיוס כספים ממשקיעים הוא תהליך מאתגר. אצלנו מתווספים באופן ספציפי גם הקשיים של פיתוח חומרה – תהליך יקר, שאורך זמן רב ומלווה באי-וודאות משמעותית, שכן יש בו משתנים רבים והבעיות מתגלות רק אחרי שהייצור מתקדם – בשלב בו הושקעו כבר מאמצי פיתוח רבים, זמן וכסף.
הרבה מהנושאים שאנו עוסקים בהם היינו צריכים ללמוד תוך כדי תנועה – גם בגלל המורכבות הטכנית וגם בגלל אילוצי כוח אדם. עבודה בחברה קטנה מכתיבה את זה שכל עובד יהיה ורסטילי וידע להתאים את עצמו לצרכים המשתנים. אני למשל מגיע מתחום האלגוריתמים, ובגלל שעלה צורך ספציפי לכך – התחלתי להתעמק בתחום החומרה.
בתור מנהל החומרה של החברה, מה לדעתך הדברים החשובים ביותר בתכנון ועריכת PCB ?
וכיצד אתם מצליחים להתמודד איתם?
בעיני אחד הדברים הכי חשובים זו גמישות. הפרויקט מאוד דינמי וזה לא נדיר לשנות רכיב מסוים פעמיים-שלוש במהלך העבודה. גם המכאניקה משתנה המון פעמים וחשוב שיהיה אפשר להתאים את המעגל במהירות לשינויים האלה. זאת בנוסף לכך שבחומרה לבישה יש אתגרים רבים שנובעים מהעבודה עם חומרים לא סטנדרטיים (הרבה גמיש וגמיש-קשיח) ואילוצי גודל ועובי שמכתיבים מבנה שכבות מיוחד ורכיבים מאוד קטנים וצפופים. כדי להתמודד עם זה צריך לשנות גישה ולקבל את זה שהתכן אף פעם לא סטטי, להתרגל לשנות דברים במהירות ולא "להתאהב" בתכן כי עוד רגע הוא יעבור שינוי.
לאחרונה עברתם מתוכנת פיתוח אחת לתוכנת Altium Designer, מה הביא אתכם להחליף את תוכנת התכנון של ה-PCB ?
הצרכים של חברת סטרטאפ קטנה שונים מאוד מצרכים של חברה גדולה. אנחנו עובדים במחזורי פיתוח קצרים מאוד. בנוסף, בתור מי שמגיע מתחום האלגוריתמים ונדרש ללמוד מהר תחום חדש, נוכחתי שהעבודה עם הכלי הקודם הייתה מתסכלת עד מאוד. כמי שרגיל לכלי פיתוח מודרניים בתחומי פיתוח קוד ואלגוריתמיקה התאכזבתי לגלות שבתחום ה-Board Design, הכלים תקועים שני עשורים אחורה עם ממשקים מסורבלים מבוססים טקסט, ושהתחומים השונים (תכנון סכמה חשמלית, עריכת PCB, תכן תלת מימדי) מחולקים בין כלים שונים שכל אחד מצריך ידע אחר בהפעלתו.
הסביבה האחודה ב–Altium Designer משטחת את עקומת הלמידה בצורה משמעותית, והסביבה היא מודרנית ומתכתבת יפה עם כלי פיתוח מתחומים אחרים. בנוסף, ניכר שהסביבה עוברת פיתוח מתמיד ונוספות לה יכולות משמעותיות בכל גרסה.
נושא נוסף שהפריע לי היה, שבניגוד לכל תוכנת פיתוח מודרנית, לא היה אפשר לנהל גרסאות בצורה שאפשרה לעקוב אחר שינויים, במיוחד בעבודה מול עורך. הייתי צריך לשמור כל גרסה כפרויקט נפרד, ולשלוח קבצים במייל הלוך חזור ביני ובין העורך, דבר שגרם לטעויות ובלבול, והאריך את זמן הפיתוח. היכולת לנהל את המידע ב-Altium Designer מאפשרת מניעת טעויות וקיצור זמנים.
תוכל לתאר מה השתנה בעקבות המעבר? כיצד Altium Designer מסייעת לכם לתקשר טוב יותר עם המחלקה המכנית ולקצר את זמני הפיתוח ?
לפני המעבר לתוכנת Altium Designer, הייתי מתכנן את הסכמה החשמלית ומעביר לעורך, כך שהייתי תלוי בעורך באופן מוחלט, גם כי לא היה לי רישיון לתכנת עריכה נפרדת וגם כי זה לא היה פרקטי עבורי להתחיל ללמוד את כל התוכנה בשביל לעשות שינויים קטנים. עבור כל שינוי הכי קטן הייתי צריך לפנות לעורך, אפילו בשביל להוציא קבצי ייצור. בנוסף הוצאת מודל תלת ממד של המעגל לטובת התכן המכאני הייתה תהליך שכלל ייצוא של המעגל מתוכנת העריכה לתוכנה אחרת שתפיק את המודל.
הסביבה של Altium Designer משלבת גם תכנון סכמה חשמלית, גם עריכת PCB וגם מודל תלת ממד "בחינם". גיליתי שאני יכול לקצר את מחזור העבודה עם העורך בכך שאני עושה שינויים קטנים בעצמי, כמו למשל הזזת מוליכים, שינוי פוליגונים, שינויי רכיבים וספריות. כך אני מוסר את המעגל בצורה יותר מוכנה לעורך שעושה את השינויים הגדולים יותר. עוד דבר שעוזר בתחום שיתוף הפעולה הוא יכולות הענן וניהול הגרסאות שמאפשרות לעבוד על אותו פרויקט ולעקוב אחרי השינויים שכל אחד מבצע.
ולסיום, כיצד אתם צולחים את משבר הקורונה ?
הקורונה מאתגרת את כולם, ומגבלות חדשות מצריכות התמודדות חדשה, עבודה מהבית וכדומה.
יחד עם זה, אנחנו לא נותנים לזה לעצור אותנו. השקנו לאחרונה קמפיין מימון המונים מוצלח עבור ה-Mudra Band באינדיגוגו, ואנחנו כרגע בתהליך העברת המוצר לייצור.
בקרו באתר האינטרנט של חברת Wearable Devices
לחצו ליצירת קשר עם מיכאל אסולין, VP Hardware & System Architect או בלינקדאין
צפו בסרטון קצר אודות ה- Mudra-Band:
חברת סיסטמטיקס ביחד עם חברת Altium תומכת בחברות Start-Up ישראליות חדשות וצעירות ומספקת את כל הכלים הנדרשים כדי לתכנן ולפתח מעגלים מודפסים ( PCB ) משלב הרעיון, תכנון הסכימה, יצירת מודל ועריכתו, תכנון משולב מכני ואלקטרוני, סימולציות והכנה לייצור.
לחצו כאן למידע נוסף והצטרפות לתוכנית
.main_color blockquote { border-color: #d73733; }