MANTIS – הרכב הקרבי המהפכני של חברת CARMOR עוצב באמצעות SOLIDWORKS על ידי עמוס בועז
הרכב הקרבי המהפכני שנחשף לאחרונה על ידי חברת CARMOR, עוצב באמצעות תוכנת SOLIDWORKS על ידי עמוס בועז, מרצה במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, ובעל סטודיו לעיצוב מוצרים וכלי רכב מיוחדים.
עמוס בועז איפשר לנו הצצה אל מאחורי הקלעים של הפרויקט המיוחד:
עיצוב ופיתוח רכב קרבי של חברת Carmor Integrated Vehicle Solutions.
עמוס מספר: "עיצוב הרכב דמה יותר לפרויקט של רכב קונספט מאשר לפרויקט עיצוב רכב קלסי או סטיילינג לדור חדש של מכוניות, פרויקט כזה שמותר בו להטיל ספק באקסיומות שאנחנו כל כך שבויים בהן."
עיצוב רכב מתחלק לשתי דיספלינות עיקריות, עיצוב פנים ועיצוב חוץ, לעתים אף אין קשר בין השניים, בעיצוב החוץ המעצב נדרש להקנות לרכב אסתטיקה שרלוונטית לנישה אליה הרכב משתייך, ולהשתלב בשפה המשפחתית של הקונצרן אליו הוא משתייך, לדוגמה רכב מסוג BMW בקטגוריה של רכב ספורט, יישא את הראות של החברה בחזית הרכב שהוא בעצם הגריל של הרכב, וגם קו המותניים יהיה בסגנון העכשווי של BMW עם שקיעה מפוסלת ומשטחים שמתוחים בין קשתות הגלגלים. כאמור כאשר הקונפיגורציה היא ספורטיבית הרכב יהיה רחב מעט יותר לצורך יציבות, ונמוך יותר לצורך הורדת מרכז הכובד תנוחת הישיבה גם היא תשתנה בעקבות כך.
בעיצוב רכב הדיסציפלינה של העיצוב החיצוני היא אומנות של פיסול משטחים, בסופו של דבר רכב הוא מאוד קובייתי, עליו להיות יעיל ולהכיל לא מעט רכיבים, אומנות פיסול המשטחים מאפשרת למעצב "לפרק" את הקוביה ולשוות לה מראה דינמי בעל אופי ייחודי-מהיר קל אגרסיבי או דווקא זריז חמוד ועגלגל וכן הלאה.
בפרויקט המנטיס לא התאפשר לי להשתמש בדיסציפלינת המשטחים בדומה למתואר לעיל, למנטיס משטחים דו מימדים, ובנוסף משטחים דו מימדיים אלו מיוצרים בטכנולוגיות שונות ממה שמתקיים בתעשיה, לא מדובר על חלקים גדולים שיוצרים צורה, אלא על אוסף חלקים סוג של פאזל שצריך להתחבר לאובייקט שלם.
פרויקט המנטיס התנהל כמו שמעצבים רכב קונספט, כלומר ההנחה הראשונית של איתן זית מנכ"ל חברת Carmor, הייתה ליצור רכב חדש, כזה שעוד אין לנו ,רכב שלא קיים בשוק, רכב שיפתח עבורנו נישה חדשה.
אבנר הורביץ מנהל הפרויקט הגדיר את מידות הרכב וכמות הנוסעים שימצאו בו וגם את רמת המיגון שלו, ואז התחיל החלק המרתק של חיפוש תצורות אידיאלי כאשר בראש הפירמידה נמצא המשתמש והפונקציונאליות של הרכב.
הוכנו המון סקיצות ידניות במקביל לסקיצות בתוכנת תלת המימד של SOLIDWORKS על מנת לוודא שהנדסת האנוש מדויקת.
בסופו של דבר נקבעה תצורה של 3 שורות ישיבה, מקומו של הנהג מלפנים עם שדה ראיה אולטימטיבי לנהיגה עם עמדה שולטת, שורה שניה עם שדה ראיה פנורמי ימצאו מפקד, וכוון ושורה אחרונה עוד 2 נוסעים.
התכנון הארגונומי מתבצע גם הוא בתוכנת תלת המימד של SOLIDWORKS והיתרון הוא שמיד אנחנו מורידים ליצור את הרכב-בטכנולוגית נגרות, ומוודאים את הארגונומיה-בסופו של דבר הנדסת אנוש צריך להרגיש פיזית.
כמעט בכל נקודה ברכב ימצא פתרון מפתיע ושונה מהנהוג, למשל לרכב יש 2 דלתות רחבות הנפתחות חצי ככנפי שחף וחצי באופן רגיל.
הסידור הפנימי הנבחר איפשר לי ליצור חזית שהולכת ומתכנסת לקראת אף הרכב, ומכאן אני מחלק את הרכב לחלק עליון ותחתון העליון-סוג של קוקפיט עם שטח חלונות נדיב. פרט זה "שובר" את המאסה הויזואלית של הרכב ומקנה לו מראה עוצמתי וגם יוצר קו – "היילייט" מתמשך מחזית הרכב עד קצה הקפסולה, קו אותו אני שואב מהלנצ'יה סטראטוס משנות ה-70, רכב ראלי שמהווה עבורי מקור השראה בפרויקט, הלאנציה עוצבה על ידי מרצ'לו גנדיני כשעבד בסדנאת ברטונה והיא משלבת מהירות ושטח.
בפרויקט המנטיס תהליך העיצוב מאוד דינמי, במקביל אלי מתקיימים ניסויים בעמידות המבנה בפיצוצים מסוגים שונים והמסקנות בדרך כלל משפיעות על התכנון וזה משפיע על העיצוב, כך שתכנון הקבצים חייב לאפשר המון גמישות, על מנת שלא אדרש להתחיל כל פעם מאפס, בנוסף הקבצים רצים בסוג של פינג פונג מול הדיסציפלינות השונות בפרויקט-הנדסה, הנדסת אנוש, פיתוח, מיגון, שווק, ייצור, את ההנדסה בפרויקט הוביל גילי הכהן אשר הניסיון שלו בתוכנת SOLIDWORKS ובפיתוח רכבים תרם רבות להתנהלות מהירה ויעילה בפרויקט.
הפרויקט מכיל הרכבות מאוד גדולות אשר תוכננו בתוכנת SOLIDWORKS והעיצוב חייב היה להתייחס לרכיבים אוטומוטיביים רבים, חלק רב מהם אף דינמי ואני נדרש להתייחס בעיצוב לתנועת הרכיבים ולשטח שאותם רכיבים "גוזרים" מחלל הרכב. בסופו של דבר הקבצים נשלחים לייצור וחוזרים כפאזל, ועכשיו צריך לבנות, מה שמחייב סדנאת בנייה מאוד דינמית, צוות הדיגום של Carmor עושה ימים כלילות והמנטיס ממגנט אליו את עובדי החברה כולם נרתמים לפרויקט והתחושה מאוד טובה ומרגשת כולם חשים שמדובר בפרויקט מהפכני.
אחד ההישגים בפרויקט במובן העיצובי הוא שהרכב עוצב מבפנים החוצה, עיצוב הפנים פירק את התצורה המקובלת, ואפשר לעיצוב החיצוני להיות נועז ושונה בעל תנועה מתמשכת, קו מוביל אל משנהו והעין רצה סביב הרכב ולא נעצרת, זה משווה לרכב מראה מאוד דינמי, גם רצפת הרכב איננה שטוחה והיא משתתפת בחגיגת התנועה היוצרת תחושה של רכב נחשק שבא לנהוג בו.
רכב המנטיס הוצג בתערוכת EUROSATORY 2018 ביוני 2018 בפריס, וסוקר במגזין הצבאי Defence Blog.
קצת על עמוס בועז: מרצה במחלקה לעיצוב תעשייתי בצלאל בעל סטודיו לעיצוב מוצרים וכלי רכב מיוחדים. מעצב רכבים בכל העולם, ובשנים האחרונות עיצב משאית קלה לשוק האיטלקי, רכבים אוטונומיים ביניהם ה"שגב" של צה"ל והרמבו של חברת מטאור. בנוסף עיצב עמוס בועז טרקטור לחטיבת עצים בסלובקיה, מרסס עצמאי ללקוח באוסטרליה, מכבש לחברה ספרדית ועוד פרויקטים רבים ביניהם גם מספר פרויקטים שזכו בכנס SOLIDWORKS השנתי בישראל, כמו רכב הראלי סול T1, קומביין להאכלת פרות RMH-MIXELLIUM ומשאית אטמוס של חברת אלביט מערכות.
רכב שעיצב בשם ה"טייגר" ושנמכר לחברת טקסטרון האמריקאית נבחר להשתתף בשני סרטים בהוליווד "G.I. Joe: Retaliation" (הידוע גם כ"כח המחץ 2) עם ברוס וויליס ועולם היורה שם ה"טייגר" רדף אחרי דינוזאורים.
עמוס כותב ומפתח קונספטים עתידניים בתחום תחבורה במגזינים בינלאומיים כמו: IVT INTERNATIONAL,
בין המאמרים שלו:
military ground vehicle | MULTIFUNCTION WHEELED LOADER
Design Challenge – Advanced Lift-truck Technology | Reversible Hydraulic Pumps
צילום תמונות: רונן טופלברג.
עיצוב מרשים, רכב קרבי עם שתי דלתות בלבד…מעניין מאוד… כל הכבוד…