לתכנן חנוכייה עם SOLIDWORKS

חג חנוכה כבר כאן… והמאמר הקרוב מוקדש לאלו מכם שרוצים לייצר חנוכייה מותאמת אישית. נציע לכם במספר שלבים פשוטים כיצד לתכנן חנוכייה באמצעות תוכנת SOLIDWORKS.
הפיצ'רים העיקריים שנעשה בהם שימוש הינם:
- Sketch Picture – מאפשר לייבא תמונה כשרטוט, לאחר מכן ניתן להשתמש בקווי המתאר של התמונה וב- Splineעל מנת למדל את התמונה.
- Spline- ייצור של קו בשרטוט חופשי, לקו יש ידיות שעוזרות להתאים אישית את הגודל והזווית, למידע נוסף ניתן לצפות בוובינר הבא.
- Revolve- מייצר נפח בעל סימטריה סיבובית סביב ציר.
- Sweep – מייצר נפח בעזרת משיכת פרופיל לאורך מסלול.
- Move/Copy Body – מאפשר להזיז/לשכפל/לסובב/לתת מייטים לגוף מלא או משטחי.
- Linear Pattern –משכפל פיצ'ר/גוף בכיוון אחד/שניים, יש לפיצ'ר זה הגדרות שכפול רבות שניתנות לצפייה בוובינר הבא.
- Combine – מאפשר למזג מספר גופים לגוף אחד, למידע נוסף ניתן לצפות בוובינר הבא.
- נתחיל את המידול מיבוא של תמונה. לשם כך ניצור סקיצה חדשה על מישור Front ונייבא תמונה בעזרת הפעולה Sketch Picture אותה ניתן למצוא ב- Tools, Sketch Tools, Sketch Picture. ניתן לחפש תמונה כלשהי בגוגל ולשמור אותה במחשב כקובץ JPG. כאשר נייבא תמונה עם Sketch Picture ניתן יהיה לשנות את היחס אורך-רוחב שלה, להפוך את הרקע שלה לשקוף, ולמקם אותה בראשית הצירים.
- נפתח סקיצה חדשה במישור Front ונשרטט עליה את קווי המתאר של בסיס החנוכייה בעזרת Spline. ניצור ציר סימטריה אנכי ולאחר מכן נשתמש ב-Revolve על מנת לתת לבסיס החנוכייה נפח בצורה מעגלית.
- ניצור את החוליה הראשונה בחנוכייה באופן דומה לשלב הקודם בעזרת Spline ו-Revolve. נדאג שהאופציה Merge Result ב- Revolveתהיה כבויה (לא מסומנת) על מנת שייווצר לנו גוף נפרד. לאחר מכן נשתמש ב-Linear Pattern בכדי לשכפל את החוליה 9 פעמים כלפיי מעלה. עבור הכיוון ניתן לבחור את מישור Top (בבחירת מישור הכיוון יהיה הנורמל למישור).
- ניצור את ראש-הפמוט הראשון עם Spline ו-Revolve באופן דומה לשלב הקודם ושוב נדאג לוודא שהאופציה Merge Result ב- Revolveתהיה כבויה על מנת שייווצר גוף נפרד. לאחר מכן, ניתן Mate של Coincident בין החלק התחתון של ראש-הפמוט אל החלק העליון של החוליה העליונה בעזרת הפעולה Move/Copy Body.
- נתחיל סקיצה חדשה על מישור Front, נשרטט עליה שני משולשים שווי צלעות על ראש-הפמוט ונשתמש בפעולה Sweep עם Circular Profile. פעולה זו תגדיר פרופיל מעגלי בקוטר שנבחר (2 מ"מ במקרה הזה) ותריץ את הפרופיל לאורך המסלול שיצרנו (המגן דוד). נעשה 2 פיצ'רים של Sweep, אחד לכל מסלול משולש.
- נשתמש בפעולה Move/Copy Body אך הפעם על מנת לשכפל את ראש-הפמוט פעמיים למיקומים הבאים.
- על מנת לשכפל את ראש-הפמוט 8 פעמים נשתמש ב- Linear Pattern, כאשר נדלג על המופע הרביעי של השכפול (במרכז הפמוט) בעזרת האופציה Instances to skip. את הכיוון של ה-Linear Pattern נבחר לפי מישור Right (כאשר הכיוון הוא הנורמל למישור).
- ניצור סקיצה חדשה על מישור Front ונבנה את ידית הפמוט בעזרת שני קווים ישרים וקשת עם.Tangent Relations לאחר מכן, נשתמש שוב ב Sweepעם Circular Profile בקוטר 5 מ"מ ליצירת הידית.
- נשתמש ב- Linear Patternעם האופציה Instances to Vary על מנת לשכפל את הפיצ'ר, אך גם לשנות את הגודל של שלוש המידות של הידית בצורה עקבית. כלומר, כל מידה משתנה ממופע למופע בגודל אחר מותאם אישית.
- לסיום החנוכייה נבצע Mirror כלפי מישור Right לארבע הידיות שנוצרו ונשתמש ב-Combine על מנת להפוך את כל הגופים שנוצרו לגוף אחד. כעת ניתן לתת חומר ו/או צבע לחנוכייה שנוצרה.
- כעת נרצה ליצור את הנרות. לשם כך נעביר את הקובץ להרכבה על ידי הפעולה הבאה:
בחלון שיפתח נלחץ על ה-V על מנת למקם את החנוכייה ישר בראשית הצירים של ההרכבה.
- כעת ניצור חלק חדש באופן הבא.
ולאחר מכן נבחר במישור Front של ההרכבה על מנת להגדיר שזהו מישור Front גם של החלק החדש שניצור.
- כעת ניצור על מישור Front של החלק החדש סקיצה של הנר במידות הבאות. לאחר מכן נבצע Revolve. למידע נוסף על יצירת חלק חלש בתוך ההרכבה ניתן לצפות בוויבנר הבא.
- נשתמש כעת ב-Linear Component Pattern בכדי לשכפל את הנרות, וגם למקם את נר-השמש במיקום אחר. לכיוון 1 נבחר את מישור Right של הנר ונזין 9 מופעים במרחקים של 50 מ"מ (אותו מרחק של ראשי-הפמוט). לכיוון 2 נבחר את מישור Top של הנר ללא מופעים נוספים (מופע 1 סה"כ). בתיבה של Component to Pattern נבחר את הנר עצמו, ובתיבה של Modified Instances נבחר את השמש לעריכה. בתיבה שתפתח לנו נשנה את כיוון 2 מהחלק המקורי (ה-Seed) ל-40 מ"מ.
- ניתן ליישם צבע ו/או חומר לנרות וליהנות מהתוצאה.
שיהיה חג שמח 🙂
למידע נוסף