כלים להתמודדות עם הרכבות גדולות בתוכנת SOLIDWORKS
בפוסט זה אנחנו נצלול לעולם ההרכבות הגדולות ונראה סריקה כללית של הכלים השונים שתוכנת SOLIDWORKS מציעה, איך משתמשים בהם נכון והכי חשוב- מתי כדאי להשתמש ובאיזה כלי כדי לקבל נוחות ויעילות גבוהה יותר.
עבודה עם הרכבות גדולות היא משימה מאתגרת לכל מערכת תיב"מ (כמו כל המערכות העוסקות בריבוי אובייקטים גיאומטריים ואחרים לאנימציה והדמייה {רינדור} משחקים וכדומה). אמנם ישנה חשיבות רבה לבחירה נכונה של עמדת העבודה אבל גם אם ברשותנו המחשב החזק ביותר שניתן להשיג, בעבודה על הרכבות גדולות במיוחד, גם מחשב כזה יתקשה לעמוד במשימה מכיוון שלכל תוכנה, חזקה ככל שתהיה, קיימות מתודות מחייבות לעבודה עם הרכבות גדולות.
בפוסט הזה אני רוצה להתמקד, כמובן, בתוכנת SOLIDWORKS ולתאר מספר כלים שהתוכנה מספקת לכם, נלמד איך להשתמש בהם נכון ונראה איך עבודה נכונה עשויה לשפר משמעותית את ביצועי העבודה שלכם.
מצבי פתיחה שונים
Lightweight – כאשר נפתח הרכבה במצב Lightweight החלקים ייטענו בצורה חלקית לזכרון המחשב, אינפורמציה גרפית בלבד, ועל כן זמן הפתיחה יהיה מהיר יותר. חלקים הנמצאים במצב Lightweight לא ניתנים לשינוי או עריכה, ואם נסתכל עליהם בתפריט עץ הפעולות נראה רק את תיקיית ה-Mates ומישורי ברירת המחדל וללא מידע על היסטוריית הפיצ'רים. חלק הנמצא במצב זה ניתן להחזיר למצב פתיחה רגיל באמצעות תפריט מקש ימני, ובחירה ב Set Lightweight to Resolve. חלקי Lightweight מסומנים עם סימון של נוצה בעץ.
Large Assembly Mode – כאשר נפתח הרכבה במצב זה, כל החלקים בהרכבה ייטענו במצב Lightweight, ובנוסף אלמנטים שונים בגרפיקה יוסתרו באופן אוט' על מנת להקל על התצוגה. בהגדרות המערכת ניתן להגדיר אילו אלמנטים יוסתרו, והאם לפתוח הרכבות במצב זה באופן אוט' אם הן מכילות מס' חלקים גבוהה מערך לבחירתכם.
(LDR) Large Design Review – מצב עבודה זה מיועד להצגה של הרכבות גדולות במיוחד, ולמעשה טוען רק את המידע הגרפי כפי שנשמר לאחרונה בסולידוורקס ולא מבצע שום חישוב (Rebuild) ועל כן זהו מצב העבודה עם הביצועים הטובים ביותר אולם, מכיוון ואינו מבצע Rebuild כלל, יכולות העריכה במצב זה מוגבלות מאוד. למעשה, עד גירסה 2019 לא הייתה אפשרות לבצע שום שינוי ומצב זה היה לתצוגה בלבד. החל מגירסה 2019 החלו להתווסף יכולות עריכה במצב זה לאחר שבוחרים במצב Edit Mode. נכון לגירסה 2020 ניתן לבצע: הוספה והסרה של רכיבים, הוספה הסרה ושינוי של מייטים, הזזה וסיבוב של רכיבים ופאטרן לינארי של רכיבים.
Detailing Mode – מצב עבודה המיועד לפתיחת שרטוטים וקיים רק בגירסה 2020. במצב עבודה זה, המקביל של Large Design Review (Edit Assembly) ניתן לפתוח שרטוטים מרובי עמודים של הרכבות גדולות ללא טעינה של המודלים ברקע וכך למעשה לקבל זמן פתיחה מהיר במיוחד וביצועים משופרים בעת עריכה. חשוב לשים לב כי מכיוון והמודלים אינם נטענים ברקע, כל שינוי שיבוצע על המודל לא ישוקף לשרטוט עד פתיחה שלו במצב מלא. הפעולות אותן ניתן לבצע: הוספה של טקסטים, בלונים וכו', יצירת סקיצות על השרטוט, מתן מידוד ועריכתן, הוספה של סמלי גימור, ריתוך, דאטום, טולרנס גיאומטרי ועוד…
כלים להתמודדות עם הרכבות גדולות
SpeedPack היא למעשה קונפיגורציה של תת-הרכבה אשר שומרת רק על המידע החיוני לצורך מתן Mates בהרכבת העל (Top Level). למשל, אם יש לנו גל וקדח אשר צריכים להתמרכז האחד לשני עם mate מסוג Concentric, קונפיגורציית ה- SpeedPack של תת-ההרכבה של הקדח תכיל רק את הפאה הגלילית (או רק את השפה המעגלית) אותו בחרנו בעת מתן ה-mate. כאשר נעבוד עם קונפיגורציית SpeedPack לא נוכל לערוך את תת-ההרכבה וגם בתפריט העץ שלה לא נראה דבר מכיוון ומעט מאוד מידע נטען לזיכרון המערכת. על מנת לבטל את מצב ה SpeedPack פשוט נחליף את הקונפיגורציה המוצגת של תת-ההרכבה.
על מנת לייצר קונפיגורציית SpeedPack, הדרך הנוחה ביותר היא לבחור את תת-ההרכבה בתפריט העץ בהרכבה הראשית, ובתפריט מקש ימני לבחור ב SpeedPack Options ושם לבחור Mated SpeedPack. (האפשרות השנייה, Graphic SpeedPack, תהפוך את כל המודל לגרפי בלבד כולל הישויות הרלוונטיות למייטים).
לאחר הפיכת תת-הרכבה ל SpeedPack, סמל ההרכבה בעץ יתחלף בסמל לבן עם קווים (נראה כאילו זז במהירות).
Assembly Visualization- כלי זה מאפשר לנו לבחון את חלקי ההרכבה השונים בצורה ויזואלית וההשפעות של כל אחד מהם על פרמטרים מרכזיים למדידת ביצועים: זמן פתיחה, זמן Rebuild וכמות משולשים גרפיים. ניתן לסנן את הרשימה מהערך הגבוה לנמוך עבור כל אחד מהפרמטרים הללו והחלקים ייצבעו בצבעים (ברירת מחדל היא אדום וכחול) בהתאם למיקום שלהם על הסקאלה.
בעזרת כלי זה נוכל לבחון את ההרכבה שלנו ולזהות במהירות מרכיבים שמשפיעים עליה לרעה ולטפל בהם בהתאם. למשל: חלק אשר מכיל מספר גבוה במיוחד של משולשים גרפיים (Graphics Triangles) הוא חלק שגורם לאטיות רבה בעבודה ולכן אם נסתיר אותו או נבצע לו Suppress נוכל להבחין בשיפור ניכר בביצועים בצורה מיידית (לרוב חלקים אלו הם חלקים פנימיים ומרובי גופים כמו מנועים וכרטיסים אלקטרונים מיובאים).
למשל, בדוגמה שבתמונה זו ניתן לראות הרכבה של גריל ורואים כי החלק של רשת הגריל (חלק בעל סיבוכיות גרפית גבוהה) צבוע באדום חזק ועל כן ניתן להסיק שיש לו השפעה רבה על אטיות התצוגה. מכיוון וזהו חלק פנימי (נמצא בתוך קופסת הגריל) מספיק שנסתיר אותו בעת העבודה כדי לקבל ביצועים טובים בהרבה.
אלמנטים נוספים
בנוסף לכל האמור בסעיפים הקודמים, ישנם גורמים נוספים אותם יש לקחת בחשבון בעת עבודה על הרכבה שיכולים להשפיע משמעותית על ביצועי התוכנה:
- Image Quality– אם ישנם חלקים בהרכבה אשר מוגדרת להם איכות תמונה גבוהה, תהיה לכך השפעה על ביצועי התוכנה בעת העבודה על ההרכבה. חשוב לוודא כי כלל החלקים מוגדרים עם Image Quality בינוני עד נמוך.
- חלקים בגרסאות ישנות – אם ישנם חלקים בהרכבה אשר נשמרו לאחרונה בגירסה קודמת תהיה לכך השפעה על זמני הטעינה של ההרכבה. יש להקפיד כי כלל החלקים בהרכבה שמורים בגירסה העדכנית ביותר בה עובדים בחברה.
- Top Assembly Mates– כל ה- mates שהוגדרו בהרכבה מחושבים ביחד כמערכת של משוואות. חישוב זה מתבצע בעת טעינת הקובץ ולכן אם ישנם מספר גדול מאוד של mates ברמת ההרכבה העליונה, תהיה לכך השפעה על זמן העלייה של הקובץ. ההמלצה היא לא לעבור את רף 200 mates ברמת ההרכבה העליונה.
- עבודה עם קונפיגורציות מפושטות- ניתן להקל על העבודה עם הרכבות גדולות כשמפשטים חלקים/ תתי הרכבות בקונפיגורציות simplified כך שכל הפיצ'רים שלא נחוצים בהרכבה יעברו למצב suppress.
חשוב לציין כי כאשר אנחנו עובדים עם שיטות לטעינה חלקית של מידע לזכרון, מדיי פעם מומלץ דווקא כן לפתוח את ההרכבה במצב פתיחה מלא resolved ובכך לוודא שאין שגיאות בדרך. לאחר מכן מומלץ לוודא שאין עוד קונפיגורציות שלא התעדכנו ולבצע שמירה.
לסיכום
ניתן לראות בטבלה הבאה את עיקרי הדברים שדיברנו עליהם ומכאן להחליט מה תהיה שיטת העבודה שיותר תתאים לכם בארגון.
הפוסט הזה עסק בשיטות כלליות לעבודה עם הרכבות גדולות ב- SOLIDWORKS כך שאם אתם נתקלים בבעיה עם ההרכבות שלכם ומתקשים להחליט איזו שיטת עבודה עדיף לכם ליישם, תוכלו לפנות אלינו ונעזור לכם לאתר ולהתאים שיטת עבודה שתעזור לכם לעבוד מהר ויעיל יותר.
מעוניינים להצטרף לקורס החדש שלנו בנושא עבודה עם הרכבות גדולות?
הקורס נותן כלים לזיהוי בעיות ביצועים בסביבת הרכבה, מלמד טיפול בבעיות בשלושה מישורים: בניית ההרכבות בצורה יעילה יותר, שימוש נכון בכלים של SOLIDWORKS והתאמת המחשב לביצועים אופטימליים ב SW. כל זה בשביל לעשות אופטימיזציה בצורת העבודה בתוכנה לטובת הביצועים.
לפרטים על הקורס: מכרז הדרכה, טל: 03-7660902, מייל: galita@systematics.co.il
תרצו לקבל עוד מידע על הרכבות גדולות? טיפים? תכתבו לנו למטה 🙂