פתרון בעיות רישות מורכבות בחלקים באמצעות SOLIDWORKS SIMULATION

רישות הינו שלב חיוני בפתרון בעיות מכל הסוגים בשיטת האלמנטים הסופיים. כדי להקל את השימוש בתוכנה, פתרונות SOLIDWORKS SIMULATION מכילים אלגוריתמים אוטומטיים לרישות שמצליחים לרשת בקלות גם גאומטריות מורכבות.
לעיתים ניתקל בגאומטריה מורכבת שלא ניתן לרשת בצורה אוטומטית בקלות. במקרים כאלה נצטרך לבצע התאמה ידנית של ההגדרות להפעלת הרישות למודל. במאמר הקרוב נראה את השיטות הקיימות בתוכנת SOLIDWORKS שמאפשרות להתמודד עם גאומטריה שלא ניתן להריץ עליה רישות אוטומטי. בסדרת הבלוגים הבאים נדבר על רישות מודלים באמצעות SOLIDWORKS SIMULATION :
חלק א' – פתרון בעיות רישות מורכבות בחלקים
חלק ב' – פתרון בעיות רישות מורכבות בהרכבות
חלק ג' – כיצד נדע שהרישות שלנו מספיק איכותי – Mesh Independent Solution
במאמר הזה נתחיל בחלק א' – פתרון בעיות רישות מורכבות בחלקים באמצעות SOLIDWORKS SIMULATION.
ראשית כדאי להבין מהם הגורמים לבעיות רישות, הגורמים הנפוצים ביותר הם:
- מאפיינים גאומטריים קטנים מאוד ביחס למודל (לדוגמא Extrude Cut בעומק של מיקרונים על מודל בגודל אופייני של עשרות מילימטרים).
- בעיות גאומטריות טופולוגיות בזמן ייבוא של קובץ מתוכנה אחרת (מופיע בדרך כלל באזהרה צהובה על הפיצ'ר של Imported).
- פאות קטנות מאוד או צרות מאוד.
כדי לפתור את בעיות הרישות ניתן להשתמש בשלל כלים ושיטות עבודה שקיימות בתוכנת SOLIDWORKS. להלן רשימה של צעדים מומלצים לפתרון בעיות הרישות, הצעדים מסודרים לפי סדר עדיפות, מומלץ לבצע כל שלב על פי הסדר ורק אם הבעיה לא נפתרת להתקדם לשלב הבא.
- שינוי אלגוריתם הרישות – תוכנת SOLIDWORKS מכילה שלושה אלגוריתמים לרישות – הסטנדרטי, על בסיס עקמומיות (Curvature Based) ומשולב (Blended). אם רישות באמצעות אלגוריתם ה-Standard לא הצליח לרשת את הבעיה כדאי לשנות את סוג האלגוריתם ל- Curvature ואף ל- Blended. האלגוריתמים האחרון יגרום לכך שזמן הרישות יהיה ארוך יותר אך האלגוריתם יצליח להתמודד גם עם גאומטריות שהאלגוריתמים האחרים לא הצליחו להתמודד איתם.
* הערה חשובה: החל מגרסת 2022 שופרה המהירות של אלגוריתם ה- Blended והוא הפך להיות ברירת המחדל 😊
- הקטנת גודל האלמנטים – הקטנת גודל האלמנטים תעזור בהתמודדות עם פיצ'רים קטנים ועדינים. אם ניתן נבצע את הקטנת גודל האלמנטים בצורה מקומית על ידי שימוש ב-Apply Mesh Control ולא באמצעות הקטנה גלובלית של גודל האלמנט.
*בדרך כלל SOLIDWORKS תתריע לנו באמצעות Mesh Failure Diagnostics על האזורים הבעייתיים ושם נבצע את עידון הרישות המקומי.
- איתור ותיקון בעיות גאומטריות – נשתמש בכלים הקיימים ב-SOLIDWORKS לאיתור של בעיות גאומטריות (תחת לשונית Evaluate -> Check ו-Geometry Analysis). הכלים יצביעו לנו על אזורים בעייתיים ואותם נתקן על ידי כלי העריכה הקיימים (למשל, Delete And Patch Face וכדומה).
- כיבוי של פיצ'רים קטנים – SOLIDWORKS כוללת כלי לכיבוי של פיצ'רים קטנים. ניתןלהגיע לפיצ'ר על ידי לחיצה בקליק ימין על Mesh ובחירה ב–Simplify Model For Meshing הכלי יפתח בצד ימין בתוך ה-Task Pane ושם ניתן להגדיר מה נרצה לכבות.
- חלוקת הגוף – אם אחרי כל השלבים הקודמים עדיין לא הצלחנו לפתור את בעיית הרישות, ניתן לפצל את הגופים למספר גופים באמצעות פקודת Split. לאחר שביצענו את הפיצול נרשת שוב את המודל ונוכל לראות שחלק מהגופים רושתו וחלק נכשלו ברישות, כך נוכל לזהות מהיכן מגיעה הבעיה ונוכל לפתור אותה על ידי שינוי גאומטרי או שיפור רישות מקומי.
לסיכום, במאמר זה ראינו מספר שיטות לפתרון של בעיות רישות מורכבות בחלקים שניתן ליישם במידה ונתקלתם בגוף שלא הצלחתם לרשת עם הגדרות ברירת המחדל.
במאמרים הבאים נציג את חלקים ב ו- ג: פתרון בעיות רישות מורכבות בהרכבו, וכיצד נדע שהרישות שלנו מספיק איכותי – Mesh Independent Solution.