שומרים על כדור הארץ היחידי שלנו עם SOLIDWORKS SIMULATION
מערכת חדשה ומהפכנית שפותחה בחטיבת כלי הטיס של חברת אלביט מערכות – פיתוח ייחודי של מערכת לכיבוי אש, שאמורה ליצר לנו יתרון חדש במלחמה בשריפות הבאות. המערכת נקראת HyDrop והייחודיות שלה היא בדיוק הרב שבהטלת המים ממסוק הכיבוי תוך הגברה של יעילות הכיבוי ובטיחות הטייסים […]
"השריפה בכרמל (2010) – (מכונה גם אסון הכרמל), שהתרחשה בחנוכה ה'תשע"א, מ-2 עד 6 בדצמבר 2010 באזור הכרמל שבמדינת ישראל. בשריפה נספו 44 בני אדם, כ-17,000 איש פונו מבתיהם, וקרוב ל-25 קמ"ר (25,000 דונם) ובהם כמה מיליוני עצים עלו באש…כבר ביומה הראשון הפכה השריפה לאסון השריפה הכבד ביותר בתולדות מדינת ישראל." (ויקיפדיה)
השריפה בכרמל בשנת 2010 היא רק אחת מיני רבות שהתרחשו ומתרחשות בעולם מדיי שנה. רק בשנה שעברה , שנת 2018, בקליפורניה גל שריפות הביא להרס של יותר מ-6,700 מבנים. בגל השריפות הזה נספו 103 אנשים, וכ-1000 נעדרים; מאות אלפים פונו מבתיהם. השריפות גרמו לנזק שמוערך בלמעלה מ- 3 מיליארד דולר, כולל 1.3 מיליארד דולר של עלויות תפעול רשויות כיבוי אש.
איך מתמודדים עם שריפות ענק ברחבי העולם? תופעה שהולכת ומתגברת במהלך השנים …
אספר לכם על מערכת חדשה ומהפכנית שפותחה בחטיבת כלי הטיס של חברת אלביט מערכות – פיתוח ייחודי של מערכת לכיבוי אש, שאמורה ליצר לנו יתרון חדש במלחמה בשריפות הבאות. המערכת נקראת HyDrop והייחודיות שלה היא בדיוק הרב שבהטלת המים ממסוק הכיבוי תוך הגברה של יעילות הכיבוי ובטיחות הטייסים. המערכת מאפשרת כיבוי אש ביום ואף בלילה ובכך מייצרת רציפות תפקודית של 24/7 לכוחות הכיבוי. יכולת זו לא הייתה קיימת עד עכשיו ושריפות גדולות לא טופלו במהלך הלילה.
המערכת מתאפיינת בכך שחומר הכיבוי אינו מתפזר באזורים מיותרים ומאפשרת פגיעות מדויקות במוקדי האש. כמו כן, המערכת יכולה להתלבש על מסוקים אזרחיים בשעת הצורך וכך בעצם לייצר צי כיבוי בעלויות נמוכות מאוד לעומת רכישה של מסוקי כיבוי ייעודיים. המערכת מטילה חומר כיבוי – מים ו/או מעכבי בעירה הארוזים בשקיות מיוחדות המתכלות ביולוגיות ושומרות על פיזור מינימלי ובזה ייחודן.
את הפרויקט יזם והוביל שלמה אלקחר, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחטיבת כלי טיס של החברה, ביחד עם דב תבל, מנהל בכיר ביחידה העסקית. התכנון נעשה באלביט ביחד עם חברת Isolair.
כשלים שהתגלו בתחילת הפרויקט באחד הקונספטים הראשונים
סימולציה של מערכת תקינה לקראת סוף תהליך התכנון
לפני מספר שבועות המערכת עברה ניסוי מוצלח ביותר וביצעה את המשימות הדרושות בהצלחה רבה. "עברנו ניסוי מוצלח ביותר עם המיכל שטס ב-100 קשר בקלות ובזווית הטיה קטנה. הפגיעות היו מדויקות עם ביצועים נפלאים…" (שלמה אלקחר)
כחלק מהתמיכה שחברת סיסטמטיקס נותנת לחברת אלביט, עזרתי ויעצתי לצוות הפיתוח בנושאים הקשורים לאנליזות יחד עם אורן לומברוזו, קולגה מחברת סיסטמטיקס.
לאורך הפרויקט, שתוכנן כולו בתוכנת SOLIDWORKS, ביצענו אנליזות רבות בעזרת כלי SOLIDWORKS SIMULATION על מיכל ההטלה הנישא על ידי מסוק שפותח לצורך כך: זיהינו כשלים שונים, בדקנו חלופות שונות לפתרון והעברנו המלצות ושינויים שעזרו לצוות התכנון להביא את המוצר לרמת תיפקוד מצוינת, עמידה בדרישות החוזק והאילוצים להן הוא היה נתון.
היי,
הסימולציות היו רק על מיכל ההטלה עצמו או על תהליך ההטלה כדי לשפר את הפגיעה?
במקרה הזה הסימולציות היו רק על הקונסטרוקציה של המיכל, את תהליך ההטלה אנחנו יכולים גם לבדוק בסימולציות הדינמיות של ל SW.