ככה תתכננו ותייצרו מוצרים בעתיד הקרוב ובעידן המודרני
מבוסס על פוסט בבלוג של חברת SOLIDWORKS. אנו נמצאים בפיתחו של עידן חדש – עידן של חדשנות בתהליך עיצוב וייצור מוצרים. הדפסה תלת מימדית וייצור דיגיטלי הגיעו לנקודה שבה השאלה היא לא "איך זה יקרה" , אלא "מתי זה יקרה" – מתי טכנולוגיות Additive Manufacturing יתגברו על מגבלות הייצור המסורתי.
אנו נמצאים בפתחו של עידן חדש – עידן של חדשנות בתהליך עיצוב וייצור מוצרים. הדפסה תלת מימדית וייצור דיגיטלי הגיעו לנקודה שבה השאלה היא לא "איך זה יקרה" , אלא "מתי זה יקרה" – מתי טכנולוגיות Additive Manufacturing יתגברו על מגבלות הייצור המסורתי. רוב החברות יאמצו בשנים הקרובות תהליכי Additive Manufacturing בייצור – מעצבי ומתכנני המוצר לא יוכלו להתעלם מכך. שהרי מי שינסה, עלול למצוא את עצמו במצב דומה לסופרים שנצמדו למכונות הכתיבה שלהם, או צלמים שהתעקשו שהפילם והכימיקלים טובים יותר מתוכנות העיצוב הגראפי כגון תוכנת Photoshop.
גם השנה התקיים הכנס העולמי של חברת SOLIDWORKS בחודש פברואר בדאלאס ארה"ב. שוחחנו שם עם מעצבי מוצר ומהנדסים מכניים אשר תכננו מוצרים וייצרו אותם במערכות Additive Manufacturing במקום בטכנולוגיית הזרקת תבניות ( Injection Molding). היה קשה להתווכח עם תגובותיהם: מוחות יצירתיים המתכננים מוצרים השתכנעו לגבי היתרונות של הטכנולוגיה החדשה הזו היות וכעת הם יכולים לתכנן ולייצר מוצרים בעלי צורות חדשות, טקסטורות ייחודיות ומבנה פנימי שהיו בלתי אפשריים לייצור בעבר – אפילו עבור רכיבים סטנדרטיים יותר, טכנולוגיות כמו זו של HP Multi Jet Fusion מקטינות מאוד את זמן הייצור (turnaround time) משבועות לימים ומאפשרות למתכננים לבדוק ולבחון את מוצריהם ולשפר אותם בסבבי שינויים ותיקונים קצרים מאוד. לאחר שאבות הטיפוס הושלמו והמוצר הגיע לגרסתו הסופית הם יכולים לעבור לייצור בקנה מידה מלא, על אותה פלטפורמה תלת מימדית.
משווקים בתחומי Additive Manufacturing מנסים לשכנע מקבלי החלטות בדרגים הגבוהים באמצעות מיקוד בערכים הבאים: עלייה בפרודקטיביות, הפחתה במחיר הייצור וקיצור זמן היציאה לשוק. מעצבים ומתכננים שמשתמשים בטכנולוגיות האלו מדברים, לעומתם , על משהו גדול יותר: החופש לתכנן ולממש מוצרים ייחודיים וטובים יותר. אחת החברות שאיתה משתפת פעולה חטיבת התלת מימד של HP העולמית היא Dassault Systèmes. דרך שיתוף פעולה זה שתי החברות מנסות לעזור למעצבי מוצר ומתכננים להשתחרר ממגבלות שהיו מוטלות עליהם בעבר ולחשוב מחדש על הגישה הנכונה לתכנון וייצור של חלקים ומוצרים.
איך טכנולוגיה מפחיתה עלויות ומנגישה תותבים לאנשים מוגבלים
חברה אחת לדוגמא , המנצלת את הפוטנציאל הגדול שמאחורי השותפות של HP ושל Dassault Systemes היא חברת Unlimited Tomorrow, המשתמשת במדפסות HP Jet Fusion 580 כדי לעזור לאנשים קטועי איברים לנהל את שגרת יומם וזאת בעזרת תכנון וייצור של תותבים תלת-מימדיים מודפסים. על פי הידוע ישנם למעלה מ -30 מיליון קטועים ברחבי העולם, וכיום רק ל -5% מהם יש גישה למכשירים תותבים (על פי ארגון "הקואליציה של קטועי האיברים באמריקה").
עלויות של התקני תותבים יכולים להגיע היום לכ- 80,000 $ ולכן רבים מהם אינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש ולהשתמש בתותב מתאים. גם אם הם יכולים, תהליך התכנון והייצור של תותב כזה יכול לארוך חודשים רבים. ילדים הזקוקים לתותבת נאלצים להשתמש במכשירים בסיסיים, מסורבלים, המגבילים את חיי היומיום שלהם. הם גם דורשים התאמות ושינוי תכופים בתותבים היות והם גדלים ומשתנים ושינויים אלו אף מעלים את ההשקעה הכספית הנדרשת מהם.
צוותי התכנון וההנדסה של חברת Unlimited Tomorrow משתמשים בנתוני סריקה תלת-ממדיים שהם עושים ללקוחות ובאמצעות תוכנה ייעודית מתאימים באופן אוטומטי את העיצוב והמכניקה של התותב לאדם הלובש אותו. השילוב בין SOLIDWORKS לבין מדפסות הזרקת Multi Jet Fusion של HP מאפשר לחברה לייצר את האיברים המלאכותיים המתקדמים ביותר גם עבור אנשים בקהילות נידחות ובעלי מצב סוציו – אקונומי נמוך. לטכנולוגיה זו יש פוטנציאל גדול לשפר את חייהם של מיליונים – השפעה עולמית אמיתית.
היתרונות של הדפסה תלת מימדית, לא מסתיימים בנושאים העוסקים בבריאות. חברת HP התחייבה ופועלת להפוך את מדפסות Multi Jet Fusion לבחירתם המועדפת של ארגונים בכל השווקים. מדפסות אלו משמשות לתהליך היצירה של אבות טיפוס מהירים (Rapid Prototypes) באמצעות מדפסות מסדרת 300/500, ובייצור סדרתי בקנה מידה גדול עם מדפסות התלת מימד מסדרת 4200/4210 שלה. בתעשיית הרכב, מדפסות HP נמצאות כבר בשימוש נרחב – החל מעיצוב, דרך אבות טיפוס ועד לייצור חלקים סופיים ובסדרות גדולות. חברת Volkswagen לדוגמא, יצרנית הרכב הגדולה ביותר בעולם, משלבת את מדפסות התלת מימד של HP בתהליך הייצור שלה ובונה תוכנית פיתוח לשנים הבאות (מה אומרים בפלסווגן על הדפסת חלקים במדפסת תלת מימד – לקריאה). גם חברת BMW משתמשת במדפסות התלת מימד של חברת HP להדפסה של חלקים שונים ברכבים. כמות החלקים המודפסים הולכת וגדלה משנה לשנה ! (מה אומרת חברת BMW על הדפסת תלת מימד ועל מדפסות HP JF – לקריאה).
לקריאת הפוסט המקורי ב – SOLIDWORKS Blog – How 3D Design Opens Up Innovation