Esri ArcGIS StoryMaps – מבוא לעולם מפות הסיפור
לפעמים אנחנו רוצים להראות לאנשים אחרים את הפרויקט שעמלנו עליו תקופה ארוכה – להשוויץ ביכולות שלנו בעודה עם GIS לאנשים שלא בהכרח יודעים לקרוא מפות. מפות סיפור הן הדרך הפשוטה, יפה ונגישה ביותר להראות את המפות, התוכן והנתונים שלנו לאנשים אחרים.
מפת סיפור היא בעצם סוג של מסגרת – מסגרת שמקיפה את המפות שלנו בהרבה נתוני תוכן שהם לא בהכרח גאורגפיים ובכך גורמים לה להיות קריאה יותר ומובנת יותר ולקהל הרחב. בעצם מפת סיפור כשמה היא העברת מידע בעזרת סיפור שהמרכז שלו הוא מפה.
מפות סיפור בתצורתן הישנה קיימת גם בArcGIS Online וגם בפורטל הארגוני כבר שנים. הן נמצאות כחלק מהתבניות שניתנות לבחירה בעת יצירת אפליקציה.
קיימות לא מעט תבניות שונות של מפות סיפור מ"הדור "הישן".
ההבדלים בין התבניות הם בעיקר בפיזור ה"וידג'טים" ובאופי המעבר ממסך למסך.
לדוגמא תבנית הMap Tour מאפשרת לצופה לעבור בין תמונות על פני המפה ולקבל מידע על כל אחד מהאזורים המוצגים בה תוך התמקדות לכל אחד.
הJournal הינה תבנית של מפת סיפור בה האינטראקציה היא על ידי מגלילה מטה של הנתונים כאשר תוך כדי מתחלפים גם הטקסטים והקישורים בסרט הגלילה וכמו כן המפות והתמונות במרכז המסך.
הSwipe מאפשר לנו יחד עם הצגת מידע ותמונות לערוך השוואה בין מספר מפות להראות את השינוי שביניהן.
כמובן, ישנה אפשרות להכניס למפת סיפור אחת מספר מפות סיפור אחרות ובכך לשלב בין התבניות. השילוב הנפוץ ביותר הינו להשתמש במפת סיפור מסוג Map series ולהכניס לכל כרטיסייה ב Map series מפת סיפור מסוג אחר – לרב Journal.
בגלריית מפות הסיפור מאתר של ESRI ישנן הרבה מאוד דוגמאות שיצרו אנשים אחרים מסביב לעולם. האפליקציות שזכו תחרות שנתית של מפת הסיפור המוצלחת ביותר מסומנות עם תג מיוחד.
בניית מפת סיפור טובה דורשת מחשבה תחילה. אם אנחנו רוצים שהמסר שלנו יעבור הלאה אנחנו צריכים לדאוג ל-3 דברים.
תוכן – התוכן של מפת הסיפור צריך להיות רלוונטי ומאורגן.
תחילה עלינו להכין את הנתונים. עלינו ליצור את המפות אותן נרצה להציג ולהכין אותן בצורה שבה נרצה להציג את המידע לצופה. ב-Web maps שנשמור בתוכן שלנו בארגון, יש לדאוג שהסימבולוגיה תהיה פשוטה וברורה, עם תוויות על הנתונים הרלוונטיים, עם הגדרה של טווח קנ"מים לנראות אידיאלית וכל דבר אחר שיגרום למפה שלנו להיות יפה וקריאה.
בשלב זה, עלינו גם נארגן את הנתונים הנוספים שאנו רוצים שיהיו חלק מהאפליקציה – נכין טקסטים, תמונות, וידאו, קטעי קול, הפניות לאתרים חיצוניים ועוד..
קהל יעד – עלינו להבין מראש מי הולך להיות הצופה במפת הסיפור שלנו.
ישנו הבדל מובהק בין מפת סיפור שיצפו בה אנשים מהארגון שלכם שמכירים את הנושא עליו מבוססת האפליקציה.
אל מול מפת סיפור שתופץ באופן פומבי ויצפו בה אנשים מכלל שכבות האוכלוסייה. במקרה כזה עלינו לדאוג שהמפה מובנת גם למי שרואה מפה בפעם הראשונה ושהטקסטים מסביב מסבירים בצורה הברורה ביותר את התוכן.
מטרה – בגלל שמפת סיפור נועדה להעביר מסר מסוים, יש להבין מראש מה המטרה שלנו ולדאוג שכמו סיפור טוב, היא תצליח להעביר את המסר ולהגיע למטרה.
כעת נשאר רק להחליט על התבנית המתאים ולהתחיל לבנות.
דוגמאות למפות סיפור מהארץ
משרד החקלאות – מיפוי החקלאות בישראל
סקר טבע עירוני
עיריית אשקלון, יחידת מערכות מידע גיאוגראפיות
מנהל התכנון – קומפילצית גובה בינוי מתוכנן
ככלי לתכנון המרחב העירוני
עיריית כפר סבא – תכנית מתאר
20 שנה אחרי
רצועת הביטחון – כפי שלא נראתה מעולם…
לאחרונה נוספה לנו אפשרות נוספת ליצירת מפות סיפור. ממשק בניה חדש למפות סיפור
הממשק החדש מאפשר לנו לבנות אפליקציות יפות יותר ומרשימות יותר מהתבניות הישנות. כבר היום הוא מכיל בתוכו חלק גדול מהאפשרויות שיש לנו במפות הסיפור המוכרות מ"הדור הישן" ועם הזמן הוא יוכל להחליף אותן לגמרי.
הבנייה בעזרת הממשק ניתנת כרגע לכל מי שיש לו Arcgis Online ובגרסה החדשה של הפורטל כחלק מ-ArcGIS Enterprise 10.8.1.
לתחילת יצירה של מפת סיפור בממשק החדש יש ללחוץ על חלונית ההרחבות בפינת המסך בפורטל.
תחילה יש להבין שהממשק החדר בנוי בצורה קצת שונה מהקודמים, הוא מאפשר לנו ליצור עמוד ארוך שניתן לגלילה שמורכב כולו מ"תיבות". כל תיבה היא ויד'גט שניתן לבחור ולערוך בעת בניית מפת הסיפור.
לחיצה על הפלוס תציג לנו את האפשרויות העומדות בפנינו בבחירת וידג'ט.
כפי שאתם רואים יש לנו לא מעט אפשרויות.
בחלק העליון של הלוח וידג'טים נמצאים וידג'טים לטקסט. הבסיס לסיפור טוב הוא המלל ופה יש לנו לא מעט אפשרויות של הוספה של טקסטים בתצורות שונות – כותרות, פסקאות, רשימות וציטוטים.
בחלק השני יש את הוידג'טים כפתור ומפריד – מפריד יוצר קו שבו נשתמש להפריד בין חלקים לוגיים שונים של מפת הסיפור. בכפתור נשתמש כדי לנווט במפה והחוצה לה על ידי קישור.
החלק השלישי והגדול ביותר כולל וידג'טים של שיבוץ – הוספה של תכנים למפת הסיפור שלנו, העלאה של תכנים מהמחשב שלנו או קישור ללינק ברשת של תמונה, וידאו, ואודיו.
שיבוץ – וידג'ט זה מאפשר לנו להטמיע כמעט כל דבר לתוך האפליקציה. בוידג'ט זה נשתמש לדוגמא כדי להכניס מפת שסיפור מהדור השין שיצרנו בערב לתוך מפת הסיפור החדשה שלנו.
מפה – הוספה שלWeb map לתוך מפת הסיפור, בין אם בנינו אותה מראש ובין אם ניצור אותה בעזרת בונה מפות Express שניתן למצוא כחלק מהוידג'ט זהה.
החלק הרביעי ואולי הכי מעניין כולל וידג'טים אשר יכולים להחליף הטמעה של מפות סיפור מהדור הישן לתור האפליקציה בכך שניתן לבנות אותן ישירות כאן.
- החלפה –Swipe)) מאפשר הצגה של שתי מפות זו לצד זו ומעבר ביניהן עם קו גלילה.
- מצגת השקופיות – נותן אפשרות ליצור כמו מאין ספרון קטן של מפות, תמונות וקטסט עם עמודים (שקופיות) ואפשר לעבור ביניהם. שימוש במצגת שקופיות בעצם נותן לאתר שאנחנו בונים מימד נוסף, אם עד עכשיו המשתמש יכל לגלול רק כלפי מטה כדי להתקדם באפליקציה, אז וידג'ט זה מאפשר לו גלילה גם לצדדים.
- סיור מודרך (Map tour) –משתמש לניווט על גבי מפה. בחרו את אחת המפות שלכם והקצו עליה נקודות לשביניהן יוכל המשתמש לעבור. כמובן כל תמונה ומיקום במפה ילווה בטקסט ומידע נוסף.
- sidecar- מאפשר יצירה של מאין Journal של גלילת טקסט לצד מפה.
לכל אחד מהוידג'טים הללו אפשר להטמיע Web map, אתר, תמונה, קישור חיצוני ועוד…
דוגמאות לשימוש בכל אחד הוידג'טים הללו אפשר לראות במפות הסיפור הבאות.
How Deep is Challenger Deep?
The Map of Biodiversity Importance: An Overview
DISCOVERY, INNOVATION & HOPE
Honoring the Global Impact of Gombe and Jane Goodall
#TakeMeBack – Remembering Volpaia
A day in a special corner of Tuscany's Chianti Classico region
מה שנשאר לכם עכשיו זה רק להתחיל לשחק עם הכלים החדשים שהצגתי.
הממשק החדש של Story maps ימשיך להתפתח. חברת ESRI ממשיכה לשפר אותו כל הזמן. כמו שראיתם חלק מהוידג'טים נמצאים כרגע בBeta- אבל בקרוב הם יהיו חלק אינטגרלי מהממשק ואיתם גם וידג'טים נוספים…
שני הלינק האחרונים שאציג לכם הם מפת סיפור עם טיפים נוספים לבנייה של מפות סיפור.
9 Steps to Great StoryTelling
וקישור לפודקאסט של ESRI בנושא מפות סיפור